Kehoa huoltamassa rollingilla


Meille usein sanotaan, että kehoa olisi hyvä “huoltaa” tasaisin väliajoin. Olisi treenattava säännöllisesti, lämmiteltävä ennen treenejä, loppulämmiteltävä harjoittelun jälkeen, venyteltävä paljon, palauduttava rauhassa, syötävä tarkasti, ehkäpä käytävä hieronnassa säännöllisesti, joogasta ja pilateksesta puhumattakaan. Usein vastaanotolleni tulevat asiakkaat sanova,  että kehonhuolto on jäänyt vähemmälle: ”Pitäisi varmaan venytellä useammin ja …”. Sitten he odottavat sitä piiskaniskua, jonka moni terapeutti varmasti sivaltaa: Aivan se olisi kyllä ehdottoman tärkeää, nyt vain alat tekemään sitä, se sut parantaa”. 

Uskon, että  ihmisillä on usein kasapäin tarvittavaa tietoa kehonhuollosta, joten syyllistäminen hoituu ihan oman pään sisällä. Se oleellinen tietoa sekä rohkaisu, joka liikauttaa tekemisen suuntaa, vielä puuttuu. Itse uskon että tässäkin asiassa toimii parhaiten syyttelyiden jättäminen. Sen sijaan olennaista on löytää keino, jonka tuo ihminen kokee mielekkääksi tavaksi hoitaa kehoaan. Vaatimukset ovat myös erilaiset yksilöllisesti, ja joogin tai kehonrakentajan huolto voi olla hyvin erilaista. Tarkoituksena on aloitaa pienistä lisäyksistä ja rakentaa huoltaminen osaksi harjoittelu-, hoitokokonaisuutta tai työarkea. Toki ihmisestä voi ottaa niskalenkin ja vääntää heti siihen tuskaiseen staattiseen venyttelyasentoon, jota ilman ei vaan pärjää ja sitten seuraavalla kerralla ihmetellä miksei sitä ole tehty ohjeista huolimatta.

Tämänkertaisessa kirjoituksessa haluan tuoda esille nyt suosiota nostattavan keinon huoltaa kehoa. Asialle kannattaa tehdä jotain lihasten alkaessa muistuttaa enemmän kivikasaa kuin elastista kudosta. Oletko kuullut puhuttavan Pilatesrullasta, foam rollaamisesta tai nähnyt ihmisen rullaavan kehon osia putkea muistuttavan kapistuksen päällä?

Kyse on lihasten ja lihaskalvojen huollosta, jota itse olen alkanut kutsua rollingiksi. Rollingilla tarkoitan erilaisia menetelmiä, joilla voi itse ”hieroa” kehon eri osia Käyttäen apuna esimerkiksi palloja tai foam rolleria (Pilatesrullaa). Näitä menetelmiä kutsustaan myös itse tehtäviksi myofaskiaalisiksi menetelmiksi. Eli apuvälinettä käyttäen kehon pehmytosia eli lihasrakenteita avataan rullaamalla lihasryhmiä ja niissä esiintyviä kipupisteitä. Tällä menetelmällä voi myös mobilisoida eli liikuttaa esimerkiksi rangan pikkuniveliä ja näin saada vetreämmän olon.

Voit kokeilla tätä ihan tennispalloa apuna käyttäen. Asetat pallon tai kaksi vaikka lavan ja rangan väliin ja asetut selin makaamaan siihen päälle. Saat tällä tavoin lavan alueenlihaksia vapautettua, kun rullaat kireyksiä pois lihasrakenteista . Voit pysähtyä kohtaan, joka tuntuu erityisen napakalta ja pyrkiä rentouttamaan alueen, jolloin usein kipu vaimenee pikkuhiljaa. Pystyt itse vaikuttamaan siihen kuinka suurella paineella olet alueen päällä. Liian kivuliasta rullaamisen ei ole tarkoitus olla.

Tähän menetelmään voi myös käyttää pallon sijasta apuna foam rolleria, jolla voi helposti rullata kokonaisia lihasryhmiä, kuten pohkeet, reidet, pakarat ja selkä. Jalkapohjia voi rullata kovemmillakin alustoilla kuten kaukalopallon päällä. Tällä voi saada hyvin apua väsyneisiin ja kramppaaviin jalkapohjiin.

Rullauksen kesto  lihasryhmä kohdenä voi vaihdella muutamasta kymmenestä sekunnista muutamaan minuuttiin. Mikäli kipu ei lainkaan helpotu rullaamisella, voi sen alkuperä olla muu kuin lihasrakenne. Tällöin rullaaminen ei ole suositeltavaa ja kannattaa kääntyä esimerkiksi naprapaatin puoleen.

Ensi kerroilla rollingi tekee hiukan kipeä,  mutta jatkuvaa tuskaista rullaamista se ei saa olla. Kipu ei mielestäni ole ikänä mittari siitä kuinka tehokkaasti hoito toimii. Keho ei kuitenkaan ole kiveä,  jonka päällä voi huoletta murjoa menemään.Hyvä sääntö on muistaa, että rullatessa pitää pystyä rentouttamaan hoidettavat lihasryhmät.

Rullaukseen voit tutustua tarkemmin käytännössä Body fixin vastaanotolla tai Body tonic kuntokeskuksessa. Olisiko tämä hyvä vaihtoehto Sinun kehonhuoltoosi? Vai pidätkö enemmän kedolla venyttelystä?

venytys